60-luvun alkupuolella järjestivät Imatralla Suomen Autoklubi ja Maaseudun Autoliitto vuosittain 2 ST-ajoa. Silloisten Imatralaisten nuorten vauhtihenkisten miesten mielestä välkkyi ajatus omasta autourheiluseurasta, jossa pääpaino tulisi olemaan autourheilussa eikä niinkään liikenneajossa.
Lappeenrantaan oli perustettu vuonna -62 oma seura ja tämän innoittamana kokoontuivat mm. Raimo Pulliainen, Leo Ranta, Raino Kiander, Yrjö Ahvonen, Seppo Salminen, Pentti Rossi, Pertti Mikkeli ym. Vuoksenniskalle silloiseen ”Bulen”-baariin keskustelemaan oman seuran perustamisesta syksyllä 1962.
Tämä tilaisuus oli alkusysäys Imatran Urheiluautoilijoiden perustamiselle. Varsinainen seuran perustamiskokous pidettiin 22.1.1963 Imatran Valtionhotellissa. Tilaisuuteen osallistui 48 innostunutta henkilöä. Aluksi Imatran Urheiluautoilijat liittyi Lappeenrannan UA:n eräänlaiseksi alaosastoksi, mutta jo maaliskuun 24 päivänä 1963 Imatran UA erkani omaksi seuraksi. Seuran rekisteröinti ei ollut mikään läpihuutojuttu. Sääntöjä laadittiin kesän aikana ja oikeusministeriö hyväksyi seuran kolmannella yrityksellä 24.9.1063 rekisteriin.
Ensimmäisenä toimintavuonna järjestettiin ensimmäiset jäärata-ajot Immola-järven jäällä, osallistuttiin Hankirallin, Jyväskylän Suurajojen sekä Nortti-rallin järjestelyihin.
Vuosikymmenten saatossa Imatran Urheiluautoilijat on järjestänyt lukuisia autosuunnistus-, jokamiesluokan-, ralli- ja rallisprint kilpailuja. Pitkäkestoisin kilpailusarja oli vuorovuosina Lappeenrannan UA:n kanssa järjestetyt Kymen-Jääralli kilpailut, joiden erikoiskokeet oli aurattu kokonaan järvien jäille. Imatralla on järjestetty mm. rallin SM-osakilpailu, rallin Junnu SM-osakilpailuja, F-Cup osakilpailu ja kansallisia ralleja. Jokamiehen Impi oli vuosittainen jokkiskisa äitienpäivänä. Jokkiskisat loppuivat, kun rata jäi Vuoksenniskan ohitustien alle v. 1997. Valitettavasti useat ratahankkeet ovat kaatuneet millin mihinkin syyhyn.